Search
Archives

You are currently browsing the blog archives for juli, 2022.

Archive for juli, 2022

Medisch Spectrum Twente vraagt Luchthavenbesluit aan bij de provincie Overijssel

/

Het Medisch Spectrum Twente fungeert als traumacentrum voor de regio Twente, Overijssel en een gedeelte van Gelderland. Deze regio ligt tussen de inzetgebieden van de traumahelikoper Lifeliner 3 van de ANWB MAA, die vanuit het Radboudumc in Nijmegen (standplaats vliegveld Volkel) de regio Oost Brabant, Gelderland, Noord Limburg en Zuidoost Utrecht bedient en de traumahelikopter Lifeliner 4 van de ANWB MAA, die vanuit het UMCG Groningen (standplaats luchthaven Eelde) de regio Groningen, Friesland, Drenthe, IJsselland en de Waddeneilanden, exclusief Texel, bedient.
Zowel Lifeliner 3 als Lifeliner 4 gebruiken de helihaven van het MST regelmatig bij inzetten aan de rand van hun regio. Van de helihaven van het MST wordt daarnaast gebruikt gemaakt door de traumahelikopter Christoph Europa 2 van de Duitse ADAC Luftrettung, met standplaats Rheine, die met een cirkelvormig inzetgebied met een straal van 70 km een groot deel van Twente, Overijssel en een gedeelte van Gelderland bestrijkt, of door de traumahelikopter van Christoph Westfalen van de Duitse ADAC Luftrettung, met standplaats Greven op de luchthaven Münster/Osnabrück met een cirkelvormig inzetgebied met een straal van 150 km, dat een groot deel van oost Nederland beslaat.
Het aantal starts en landingen vanaf en op het helikopterplatform wisselt van jaar tot jaar. Voor de toetsing of de berekende contouren van geluid en het plaatsgebonden risico binnen of buiten het door de provincie vastgestelde luchthavengebied bleven, is de provincie Overijssel destijds in 2011 uitgegaan van 140 traumavluchten per jaar (280 vliegbewegingen), plus 20 vliegbewegingen voor trainingsdoeleinden. Uitgaande van in totaal 300 vliegbewegingen per jaar, is met het rekenpakket Lden-tool het geluid berekend. Het Besluit burgerluchthavens stelt dat vaststelling van een luchthavenbesluit vereist is als de contour van het plaatsgebonden risico van 10-6 per jaar of de geluidcontour van 56 dB(A) Lden buiten het luchthavengebied valt. Gebleken is dat de contouren binnen het vastgestelde luchthavengebied vielen en er daarom kon worden volstaan met het vaststellen van een luchthavenregeling.
Zoals hierboven al is aangegeven, fluctueert het aantal vliegbewegingen per jaar en zal naar verwachting de komende 5 jaar nog toenemen. Bovendien werd er in 2011 nog niet s- avonds na zonsondergang en s-nachts gevlogen. Nu is dat wel het geval. Voor de avond en nachtvluchten wordt gerekend met een straffactor in de berekeningen. Het was daarom gerechtvaardigd en met het oog op de toekomst aan te bevelen om een nieuwe berekening van het geluid en het plaatsgebonden risico te maken met ruimte voor 400 bewegingen of meer voor de eerstvolgende 5 jaar. De uitkomst van de door bureau Peutz uit Mook uitgevoerde berekeningen blijkt dat de contouren van geluid of van het plaatsgebonden risico buiten het luchthavengebied vallen. Aan de provincie Overijssel zal daarom worden verzocht om voor de helikopterluchthaven een luchthavenbesluit vast te stellen. Aviation Support zal daarvoor de aanvraag voorbereiden.
MST helihaven

Eindelijk kan voor de Ground level helihaven bij het ETZ Tilburg bij de provincie Noord Brabant een luchthavenbesluit worden aangevraagd

/Op 1 juli 2022 is eindelijk de wijziging van het Besluit Burgerluchthavens van kracht geworden, waardoor het mogelijk wordt om voor helihavens bij ziekenhuizen waar de contouren van geluid of externe veiligheid buiten het vastgestelde luchthavengebied komen te liggen, bij de provincie een luchthavenbesluit aan te vragen. Door Aviation Support is voor deze helihaven inmiddels een uitgebreide aanvraag opgesteld. De provincie Brabant is nu aan zet.
Foto helihaven

Wijziging Besluit Burgerluchthavens eindelijk van kracht

De in het Besluit Burgerluchthavens opgenomen ruimtelijke
beperkingen leveren over het algemeen geen problemen op, maar dat is
wel het geval bij een helihaven op of nabij een ziekenhuis. Vanwege de
gezondheidszorgfunctie als bedoeld in artikel 1.1 van het Bouwbesluit
2012 valt een ziekenhuis inclusief de op het terrein van het ziekenhuis
gelegen bijgebouwen die ten dienste staan van het ziekenhuis, onder de
in artikel 1 van het BBL opgenomen definitie van geluidsgevoelig en
kwetsbaar gebouw. Op grond van artikel 10 van het BBL worden
kwetsbare gebouwen aan hun bestemming onttrokken binnen een 10-5
plaatsgebonden risicocontour en op grond van artikel 12 van het BBL
worden binnen een contour van 70 dB(A) Lden geluidsgevoelige
gebouwen aan hun bestemming onttrokken. Daarmee komt het ziekenhuis
zelf onder deze ruimtelijke beperkingen te vallen als de helihaven is
gesitueerd op het dak van het ziekenhuis of naast het ziekenhuis. Het
ziekenhuis zou dan (op termijn) niet langer op die plek kunnen blijven. Dat
is uiteraard niet de bedoeling. Het hiervoor geschetste probleem doet zich
op dit moment voor bij verschillende helihavens van ziekenhuizen, onder
meer het VUmc in Amsterdam, het UMCG in Groningen, het Erasmus MC
in Rotterdam, het ETZ in Tilburg en het MC Leeuwarden en het St Radboud te Nijmegen.

Voor deze helihavens geldt nu nog steeds het destijds door mij voorbereide besluit, op basis van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen (BIGNAL-besluit) onder de Luchtvaarwet, op grond van overgangsrecht uit RBML. In plaats daarvan dient een luchthavenbesluit te
worden voorbereid, maar om de hiervoor aangegeven reden (d.w.z. dat
deze ziekenhuizen dan aan hun bestemming zouden moeten worden
onttrokken o.g.v. de huidige regelgeving) kan dat niet voordat deze
ruimtelijke beperking is aangepast.
Door de wijziging van het BBL kan voor de betreffende helihavens van
de ziekenhuizen een luchthavenbesluit worden vastgesteld.

Spring naar toolbar